23 d’octubre del 2022

ESCAPADA A SUÏSSA - Mannlichen / Trümelbachfälle / Thunersee (5)

Bon dia Interlaken! Aquesta matí canviem l'elegància del llac Leman per la majestuositat d'un trident muntanyós superb: davant nostre s'aixequen imponents l'Eiger, el Monch i el Jungfrau. Esmorzem en el pati de luxe de la nostra parcel·la, amb el confort d'uns polars que aviat ens faran nosa, mentre repassem l'engrescador menú d'avui: Liecelotte trail com a plat principal, Trummelbach com a refrescant acompanyament, i llac de Thun com a dolç postre de tancament.

La vall de Grindewald-Lauterbrunenn és un privilegiat espai d'esbarjo per a qualsevol amant de l'esport i de la natura. Nosaltres posem l'ull a la muntanya de Mannlichen, que hem previst assaltar penjats en un espectacular telefèric des de l'estació de Grindewald Grund, on demanarem els 'passaports' del sender familiar de la vaca Liecelotte.

Comencem l'aventura 'Lieselotte is travelling to Switzerland' a la mateixa estació inferior, a mode de prova, perforant una lletra E al nostre document amb un marcador amagat al cinturó d'una simpàtica vaca excursionista.

Atrapem una de les cabines i ens allunyem de Grindewald mentre guanyem alçada ràpidament. Tot i la presència de núvols amenaçadors, les vistes són increïbles. Continuem més enllà de l'estació intermèdia de Holenstein, fins a Mannlichen... on ens sorprèn una immensa vaca de fusta per al joc infantil i una sorprenent pista de bitlles!

Des d'aquest cim, impressionant, no deixem escapar l'oportunitat de fer el cim remuntant el costerut sender de Royal Walk que ens acosta al mirador en forma de corona reial, a 2343 metres d'alçada!

De reüll hem encertat l´arribada de l´espectacular telefèric amb balcó exterior panoràmic que ascendeix de la vall veïna des del poble de Wengen. Sense més distraccions emprenem el sender de Liecelotte, sempre en baixada, atrapant una altra lletra en una vaca afectuosa que ens indica el camí correcte...

Aquesta simpàtica gimcana d'uns set quilòmetres és molt simpàtica i entretinguda. Anem resolent les proves, i foradant les lletres en el nostre passaport, amb molt humor: fent sonar les campanes de pastura, munyint vaques, refugiant-nos a la cabana d'aixopluc, gaudint de l'Eiger View, espiant marmotes amb uns prismàtics, repostant energies a la 'pícnic area' mentre resolem un confús 'treasure hunt' que ens enreda enmig del bosc.

A la prova 9 hem competit amb la llebre, la guineu i l'esquirol en un salt de longitud molt sofisticat ('weitsprung'), amb sorra i rasclet per a allisar la pista després de cada salt... en què un servidor rendit a l'entusiasme de la victòria ha esberlat penosament la sola de les botes de trekking.

Anem superant proves i marcant les lletres als nostres passaports, mentre continuem baixant per aquest magnífic sender entre vaques (algunes són ben reals!), enmig d'un entorn meravellós, resseguint el cablejat del telefèric damunt nostre...

En l'últim tram del trail se'ns convida a fer un peculiar concert enmig de la muntanya amb un assortit de llargues trompetes típiques dels Alps. El trompetista de la família ha estat el que més i millor ha encertat amb l'afinació dels instruments; aquests curiosos Alphorns ens han regalat una lletra A.

Ens empipa no trobar la propera pista, i ens emboliquem 'on the forest trail (...) through the mountain forest' inútilment... mentre la meva sola esguerrada s'ha convertit definitivament en l'anècdota i befa indiscutible de l'excursió ('it's broken' es converteix amb l'emblema de l'equip). Al límit de la rendició trobem la lletra uns metres més avall, en una generosa àrea de joc amb tirolina diabòlica... per a completar la paraula amagada en el photopoint de comiat, a l'entrada de l'estació intermèdia de Holenstein. .. aventura superada!, hem descobert lletra a lletra el que més li agrada a la vaca Lieselotte: 'E+I+G+E+R+N+O+R+D+W+A+N+D', l'espectacular vessant nord de la muntanya Eiger!

Retornem amb telefèric a Grindewald, al·lucinant novament amb el deliciós paisatge alpí atrapat entre muntanyes... per a recollir una caixeta metàl·lica com a premi a l'aventura Lieselotte i traslladar-nos amb la camper a la vall veïna de Lauterbrunnen, on visitarem el popular salt daigua de Trümelbachfälle.

Staubbachfall, una cascada impressionant de tres-cents metres d'alçada, és visible des de la carretera a Lauterbrunnen. Continuem uns quilòmetres més enllà, en un bonic aparcament en ombra al costat del riu, per a descobrir una obra mestra de la natura: Trümelbachfälle.

La visita s'estén per un entramat de senders, túnels i galeries que ressegueixen els deu ensordidors salts d'aigua de desglaç glacial d'aquest riu subterrani. Guanyem nivells amb l'ajuda d'un ascensor perforat dins la muntanya que ens deixa a la meitat del camí; des d'aquí remuntem els balcons dels nivells superiors, per a després recular i repassar-los tots de baixada fins a la sortida... La força de l'aigua és impressionant, el cabal que llisca per les galeries és brutal, i el soroll és atordidor... fins sembla que aquest laberint impossible entre roques per on passegem es pugui esfondrar a qualsevol moment...

La natura es mostra imponent i poderosa...a l'altra marge de la vall, just davant nostre, on s'aixeca un impressionant penya-segat... una mola rocosa vertical de gran alçada, tant majestuosa i dominant que ens intimida i ens paralitza: 'Tot prové del Gran Llibre de la Natura'.

Tornem al càmping amb prou temps i energies per a estirar les cames i acostar-nos fins al llac de Thun... Un breu passeig molt relaxant i agraït, amb el degoteig de parapents que aterren en la planura, compartint també ruta a la vora del llac amb ciclistes i corredors... esplaiant-nos amb la fotogènia del paisatge que completen alguns cignes malhumorats, i fent una crònica conjunta d'una jornada perfecta...